Politisk tales der meget om luftforurening. Set i et langt perspektiv er luftforureningen i København blevet markant mindre.
Årsagerne er blandt andet, at bilparken løbende er blevet udskiftet til mindre forurenende køretøjer. Luftforurening er alligevel alvorlig, da for eksempel partikelforurening forbindes med for tidlig død, samt hjerte- og luftvejslidelser.
Luftforurening kender ingen grænser, og er ligesom klimaet et internationalt problem. Faktisk kommer godt 90% af luftforureningen i København fra andet end lokale kilder. Den stammer fra andre steder i Danmark eller udlandet, ifølge undersøgelser fra det nationale Center for Miljø og Energi (DCE).
Selv om vi i København ikke kan gøre alt, bør det ikke afholde os fra at handle, når vi kan.
DCE konstaterede for et par år siden, at emissionen fra et krydstogtskib sammenlignet med en personbil svarede til 3.500 personbiler for gassen NOx (kvælstofoxid).
Altså, skibet udleder pr. sekund lige så meget NOx som 3.500 biler i bytrafik i samme tidsrum.
LÆS OGSÅ: Første landstrømsanlæg klar 26. oktober
Krydstogtskibes luftforurening er ikke et nyt eller ukendt problem. I 2013 lancerede København en “Ren Luft” – plan. Landstrøm til krydstogtskibe nævnes allerede her. Et anlæg vil betyde, at mange krydstogtskibe kan slukke motoren, mens de ligger ved kaj. Havnebyen Hamburg har således installeret et landstrøm-anlæg.
Desværre venter vi i København stadig på landstrøm til krydstogtskibe. Derfor deler jeg til fulde Østerbro Lokaludvalgs frustration over at regeringen ikke prioriterer landstrøm. København var inden corona den danske havn med suværent flest besøgende krydstogtskibe.
Problemet er anerkendt, og løsningen er kendt. Nu må vi kræve politisk handling af regeringen, så vi kan komme videre med at få renere havneluft.