Indtil for nyligt kørte omkring 15 biler gennem Rostockgade i døgnet. Det har ændret sig gevaldigt, efter den parallelle Southamptongade er blevet lukket permanent. Beboerne håber, der snart kommer en løsning.
Det kunne være dejligt at sende sine to børn på to og fire år ud på gaden for at lege en halv times tid i det gode vejr, men Jesper Bamberger, som bor i Rostockgade, tør ikke længere.
Indtil for nyligt kørte der omkring 15 biler i døgnet gennem gaden, og det ved beboerne, fordi de har lavet en trafikoptælling. Men da de talte bilerne igen, efter Southamptongade var blevet lukket af for biler, var det tal eksploderet til over 150 biler i døgnet.
“Det er en smal vej, hvor man træder direkte fra rækkehusene ud på vejen, og man skal være hurtig for at gribe et barn, der løber ud fra huset”, siger Jesper Bamberger.
“Jeg skal holde børnene tilbage, når jeg åbner døren ud til vejen. Hvis de går bare en meter ud af huset, kan det være for sent. Det værste er, at nogle bilister ikke respekterer, at man kun må køre 20 kilometer i timen, men kører 60”, siger han.
“Jeg frygter for en ulykke”.
Brug loopet
Han og børnene på vejen har oplevet aggressive bilister, som er steget ud af deres bil, har smidt børnenes fodboldmål væk fra vejen og råbt ad børnene, når de skulle igennem den smalle gade.
Vejen burde ellers være ideel for børn, og der bor da også 13 børn i de fem byhuse, som Jesper også bor i. Men selv om der er borde, bænke, sandkasse og blomsterkummer på vejen, tør beboerne knap bruge det mere, fordi trafikken er blevet så hård. Det er specielt i morgen- og eftermiddagstimerne, hvor bilerne skal hurtigt fra Århusgade til Helsinkigade.
“Men det er ikke meningen, at man skal bruge denne vej til gennemkørsel. Man skal bruge loopet”, siger han og peger i retning af Hamborg Plads, hvor Århusgade og Helsinkigade mødes ved Frihavnstårnet.
Jesper Bamberger og hans naboer i Frikvarteret, som Rostockgade og Kielgade kalder sig, håber på en løsning, hvor Rostockgade og den parallelle Sassnitzgade bliver spærret af, ensrettet eller gjort ulovlige for gennemkørsel. Det kunne også være en løsning i form af skilte som ‘Gennemkørsel forbudt’ eller ‘Børn leger her’.
“Men folk respekterer jo ikke skilte, og hvad er et ærinde i det hele taget”, spørger Jesper Bamberger.
Vi er udfordrede i det område
Nordhavn Avis har talt med havnebygmester Hans Vasehus.
Hvad vil I gøre ved den øgede trafik i Rostockgade?
“Vi var derude i sidste uge med vores tekniske rådgiver for at gennemgå både Rostockgade og Sassnitzgade og undersøge muligheden for at etablere trafiknedsættende foranstaltninger, som kan tvinge trafikken en anden vej. De to veje er jo ikke tænkt til gennemkørende trafik, og Southamptonvej bliver aldrig vej igen. Den skal være cykelsti. Men vi mangler at få trafikken til Sundmolen uden om Helsinkigade, og så længe det står på, er vi udfordrede i det område”.
Hvad kan trafiknedsættende foranstaltninger være?
“Det kan være chikaner for eksempel i form af sideheller, som lastbiler har svært ved at passere, og som får bilerne til at sænke farten. Det kan også være bump eller skilte”.
Hvad er tidsperspektivet?
“Vi er i dialog med grundejerforeningen, og jeg regner med, at vi i slutningen af denne uge (som i nu, d.d., red.) har et par løsningsforslag fra vores tekniske rådgiver, som vi så vil præsentere for beboerne i gaderne. Jeg kan ikke give dig forslagene her, for jeg synes, de skal præsenteres for beboerne først. Når vi har besluttet os for en løsning, skal det til godkendelse i Københavns Kommune, som også hører politiet, men jeg tror ikke, den del tager mere end to-tre uger. Jeg ved godt, den slagne vej virker lang, men der er den, vi skal gå. Heldigvis er entreprenørerne i området i forvejen, så jeg tror ikke, det tager lang tid at få implementeret”.
Hvor lang tid går der, før trafikken til Sundmolen er dirigeret uden om Helsinkigade?
“Vi afventer en vejbro, som skal gå fra Sundkrogsgade – ved Landsretten – til Sundmolen. Men vi er nok omme på den anden side af sommerferien og måske endda september og oktober, før den er på plads”.
Belægningen på Rostockgade er begyndt at gå i stykker på grund af den øgede trafik. Hvad gør I ved det?
“Det har jeg ikke bemærket, men hvis det er tilfældet, kan der rettes op på det. Men den gade er ikke tænkt til gennemkørende og tung trafik, så det er derfor, det sker”.