Der var hverken fest, flag, udskænkning eller majestæt, da metroen til Nordhavn og Orientkaj åbnede i lørdags 28. marts 2020. Men der var metro.
Lørdag 28. marts klokken 10.00 præcist kørte metroen første gang fra Orientkaj til Nordhavn. Der var kun en lille håndfuld passagerer og et par metromedarbejdere med, for Metroselskabet havde på grund af Corona-faren ikke villet afsløre, hvornår første tur ville finde sted. Men et par metroentusiaster havde gættet tidspunktet, så de kunne være de første til at suse gennem de nye tunnelrør i Nordhavn.
En af de første passagerer var seks uger gamle Fiona og hendes forældre, Fabiola Christensen og Lars Skriver.
Vi bor kun et par hundrede meter fra stationen ved Orientkaj, så vi kommer til at bruge metroen meget, siger Lars Skriver, som arbejder på Københavns Universitet og er vant til at tage bilen på arbejde.
Metroselsskabet regner med, at der i 2025 vil være 9000 påstigende passagerer på hver af de to nye stationer; Nordhavn Station og Orientkaj Station. Det tager syv minutter at køre fra Orientkaj til Kongens Nytorv. Linjen forventes forlænget i 2024, når Sydhavnslinjen åbner, ligesom den også kan forlænges efter Orientkaj, når Nordhavn udvikles.
![](https://www.nordhavn-avis.dk/wp-content/uploads/2023/04/metro_fabiola_2.jpg)
Fakta om M4:
- Metrolinjen M4 kører fra de to nye stationer Orientkaj og Nordhavn via Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen frem til København H. Linjen vil frem til åbningen af Sydhavnsafgreningen i 2024 have i alt disse 8 stationer – herefter udvides linje M4 med yderligere 5 stationer på afgreningen fra Cityringen til Sydhavn.
- Åbningen af M4 betyder, at frekvensen af afgange bliver dobbelt så høj mellem Østerport og København H. I myldretiden vil der på denne strækning være afgang i hver retning hvert halvandet minut.
- Med åbningen af M4 får metronettet i København tilføjet de to stationer Orientkaj og Nordhavn, så det samlede antal metrostationer er 39.
- De to stationer, Nordhavn og Orientkaj, vil betjene cirka fem mio. passagerer om året i 2025, og linje M4 ventes desuden at have en positiv effekt på passagertallet på M3, da linjen sikrer dobbelt så mange afgange på strækningen mellem Østerport og København H.
Voxpop: Hvad skal du bruge den nye metro til?
![](https://www.nordhavn-avis.dk/wp-content/uploads/2023/04/metro_vox_frederik.jpg)
Frederik: Jeg skal køre ind til byen, for det bliver meget lettere nu, hvor man kan komme ind til Kongens Nytorv på fem minutter. Det bliver en omvæltning. Min kone får især gavn af det, for hun arbejder på Trianglen, og så er metroen jo god at have på en regnvejrsdag.
![](https://www.nordhavn-avis.dk/wp-content/uploads/2023/04/metro_vox_frank-1.jpg)
Frank: Jeg skal bruge den, når jeg skal ind til Rådhuspladsen, hvor mit hårtransplantationsfirma ligger. Normalt tager jeg min scooter, men nogle gange når jeg skal mødes med mine venner, er det nemmere at tage metroen. Men de bliver ikke hver dag, jeg tager metroen, selv om vi har ventet længe på den.
![](https://www.nordhavn-avis.dk/wp-content/uploads/2023/04/metro_vox_sophia.jpg)
Sophia: Jeg skal bruge den til at komme nemmere til og fra byen, når jeg skal på cafe med mine veninder eller shoppe. Jeg kan også bruge den, når jeg skal til lufthavnen. I det hele taget bliver det nemmere i stedet for at skulle tage S-toget. Jeg er overrasket over, at de fik gjort metroen færdig allerede nu, for jeg har ventet på den, siden jeg gik i 2.g for over tre år siden.