Ny video viser de nye sejladsbestemmelser ved ind- og udsejling af Københavns Havn.
2024 bliver første sommersæson, hvor al sejlads ind og ud af havnen skal ske via Kronløbet.
I den forbindelse har By & Havn i samarbejde med Søfartsstyrelsen etableret nye sikkerhedstiltag og navigationsregler. De nye regler er søsat for at sikre en sikker sejlads omkring havnens nye store arbejdsområde til søs, som By & Havn har oprettet i forbindelse med anlæg af Lynetteholm.
Arbejdsområdet, der dækker cirka tre kvadratkilometer fra Refshaleøen og frem mod Nordhavn, gør det nødvendigt for alle havnens brugere, herunder kajakker og robåde, at kende til de nye sejladsforhold omkring arbejdsområdet og ved selve indsejlingen til havnen.
“Vores havn er fuld af liv og aktivitet hele sommeren, og ligesom når vi kører i bil, skal vi også respektere havnens ‘vejskilte og lysreguleringer’, når vi sejler. Jeg håber derfor, at alle vil hjælpe hinanden med at lære de nye navigationsregler for havnen at kende, så vi sammen kan højne sejladssikkerheden,” siger Hans Vasehus, Havnebygmester og anlægschef i By & Havn.
Et af de centrale sikkerhedstiltag i Kronløbet er et nyt lyssignal bestående af tre røde blinklys. Blinklyset er placeret på den nordlige bølgebryder og regulerer passage af store erhvervsskibe og fritidssejlads. Når lysreguleringen blinker, skal fritidssejlere holde tilbage og afvente, at erhvervssejladsen er passeret igennem indsejlingen mellem bølgebryder og Levantkaj.
Som supplement til de nye navigationsregler indsatte By & Havn et afviserfartøj i begyndelsen af denne sejlsæson, som sejler i området ved Kronløbet. Afviserfartøjet skal hjælpe med at regulere skibstrafikken i Kronløbet, når store erhvervsskibe sejler ind og ud af havnen. Afviserfartøjet vil fortsætte med at være på vandet i løbet af sommeren og hjælpe med at guide alle sejlere igennem Kronløbet. Fartøjet kan kontaktes på VHF kanal 12.