Selvkørende busser er kommet et skridt tættere på at blive en realitet i Nordhavn. Ansøgningen om at teste busserne i blandet trafik er netop sendt til Vejdirektoratet.
Autonome Mobility, projektledere og operatør af busserne, har i lang tid arbejdet sammen med By & Havn, G/F Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet, om at lancere selvkørende busser i Nordhavn , som vil forbinde området på en bedre måde.
Før busserne kan rulle ud på gaden i Nordhavn, skal projektet have tilladelse fra Vejdirektoratet, og de har netop modtaget en ansøgning om projektet.
“Vi har arbejdet i lang tid med at planlægge projektet og producere ansøgningsmaterialet, som vi lige har sendt til Vejdirektoratet. Nu er vi meget glade for at tage de næste skridt, så vi kan begynde at implementere busserne”, siger Pernille Amstrup Lytzen, produktudviklingsled ved Autonome Mobility.
G/F Århusgadekvarteret, som er en af partnerne i projektet, er også spændt på, at ansøgningen er sendt ud:
“Vi glæder os til at se projektet blive en realitet. Det vil være rigtig spændende at bringe de selvkørende busser ind i nabolaget, og vi glæder os til at være førende på dette område”, siger Brian Petersen, bestyrelsesmedlem i G/F Århusgadekvarteret.

To busser venter allerede i garagen
Projektet skal fungere på en rute, der bevæger sig langs: Murmanskgade – Sandkaj – Gøteborg Plads – Sandkaj – Karlskronagade – Trelleborggade – Corkgade – Århusgade – Murmanskgade. En cirkulær rute, der samlet er ca. 1,3 km.
De to første busser står allerede i en garage i Nordhavn, men Autonome Mobility anøger om muligvis at drive fire busser i området, alt efter hvor stort efterspørgslen viser sig at være. Planen er at køre mandag-fredag mellem kl. 10.00 og 18.00, og busserne vil være gratis for passagerer.
Det er offentlig transport, der løser fremtidens trafikproblemer i vores storbyer, og derfor er det fornuftigt at støtte et projekt med chaufførfrie busser i København. Projektet løser ikke trafikproblemer fra dag 1, men vi vil få uvurderlig erfaring med selvkørende busser i et lille hjørne af København , siger Ninna Hedeager Olsen (EL), Teknisk og Miljøborgmester i Københavns Kommune.
CPH City & Port Development har også store forventninger til endnu et bæredygtigt projekt i Nordhavn-distriktet.
“Nordhavn er en første mover med hensyn til bæredygtighed. Intet andet distrikt i verden er så avanceret når det gælder bæredygtighed i boliger og krav til certificeringer. Derfor er det godt egnet til også at fokusere på bæredygtige og grønne transportløsninger”, siger Anne Skovbro, administrerende direktør for CPH City & Port Development.
Fakta om projektet
De selvkørende busser i Århusgadekvarteret er en del af det europæiske AVENUE-projekt, der introducerer selvkørende køretøjer i fire store europæiske byer i løbet af de næste fire år.
Udover Nordhavn bliver selvkørende busser testet på gaderne og i Geneve, Lyon og Luxembourg. I alt 16 partnere fra syv europæiske lande udgør konsortiet.
Den danske del af projektet ledes af Autonome Mobilitet, i samarbejde med CPH City & Port Development, Boligejerforeningen Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet.