Nye priser for anløb af Københavns Havn betyder, at skibene kan få fem procent i rabat, hvis de slukker deres dieselgeneratorer og bruger landsstrøm. Fra 2030 bliver det et EU-krav at bruge landstrøm.
Årtiers kamp for at nedbringe luftforureningen fra skibe der anløber Københavns Havn er ved at være vundet. Fra næste år kan skibe, som anløber Københavns Havn, slutte sig til landstrøm så de ikke skal have deres dieselmotorer kørende i havn. Fra 2025 vil der være to tilslutningspunkter og fra 2028 yderligere tre tilslutningspunkter. Landstrømsanlægget i København er ved at blive bygget lige nu på Oceankaj og Langelinie.
Samtidig betyder en ny EU-forordning at alle krydstogtskibe skal tilkoble sig landstrøm i Københavns Havn fra 2030. Så allerede nu arbejder rederierne på at kunne modtage landstrøm på alle deres skibe. Allerede i dag vurderes op mod 90 pct. af krydstogtskibene, der anløber i havne i Østersøen, at kunne modtage landstrøm.
Havneselskabet CMP vil desuden lave et system af afgifter og priser, som giver virksomhederne bag landstrømsanlægget mulighed for at forrente deres investering og samtidig tilskynder krydstogtskibene til at tilkoble sig landstrøm. Den konkrete betalingsmodel er ikke fastlagt endnu. Men den vil bl.a. betyde at skibe fremover vil kunne opnå en rabat på havneafgift, hvis de lever op til en række bæredygtighedskrav.
I prislisten for 2025 fremgår det, at alle skibe der anløber Københavns Havn, og som har en høj bæredygtighedsscore (baseret på Environmental Ship Index), kan opnå en rabat på 5 procent af deres havneafgifter.
Det fremgår af et nyt notat fra Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune.