Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
krydstogt cruise 0148

Slut med røg fra Oceankaj i 2021

Et nyt partnerskab mellem By & Havn og Københavns Kommune vil projektere et landstrømanlæg på Oceankaj. Målet er, at have et landstrømanlæg klar i 2021. Partnerskabet vil også undersøge, hvordan der kan etableres landstrøm på Langelinie, nedsætte udledningen fra kanalrundfarten, og arbejde for bæredygtig krydstogtturisme i Østersøen.

Københavns Kommune afsatte for to måneder siden 1,5 mio. kr. til projektering af landstrøm i Nordhavn. Nu spæder By & Havn til ved at skyde yderligere 1,5 mio. kr. ind et det nye partnerskab, så arbejdet kan gå i gang. Dertil kommer, at CMP afsætter 1,5 mio. kr. til miljøforbedringer for krydstogtskibe samt 1,5 mio. kr. til Innovationsprojekt om at reducere emissioner fra krydstogtskibe. Kommunen har afsat yderligere 2,0 mio. kr. til nordisk samarbejde for etablering af landstrøm til krydstogtskibe samt til at finde en model for etablering af landstrømanlæg ved Langelinie.Så i alt er der nu fundet 6,5 mio. kroner til at forbedre luftkvaliteten i Københavns Havn.

Første skridt er projektering af et landstrømanlæg i Nordhavn. Listen over de øvrige opgaver i det nye partnerskab er:
– Forslag til, hvordan der kan etableres landstrømanlæg på Langelinie (By & Havn)
– Internationalt samarbejde om landstrøm til krydstogtskibe (Københavns Kommune)
– Reduktion i emissioner fra kanalrundfartsbådene, herunder besejllingsaftaler (By & Havn).

“Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit, uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk”, udtaler Overborgmester Frank Jensen (S).

Han peger også på kommunens beslutninger om at omstille havnebusserne til el allerede fra næste år og omlægge alle Københavns busser til el i løbet af de kommende år som afgørende skridt for at sikre ren luft til københavnerne.

En del af kommunens bevilling renere luft i havnen er øremærket et samarbejde med de øvrige store havnebyer i Norden. Hvis flere havne i regionen tilbyder landstrøm, vil det tiltrække de skibe, der kan bruge landstrøm. Det kan på sigt gøre Østersøregionen til den mest bæredygtige krydstogtdestination i verden. Med samme vision for øje afholdes der  7. maj en krydstogtskonference med internationale eksperter og beslutningstagere på Langelinie Pavillonen i København.

I By & Havn er der store forventninger til det kommende samarbejde om grønne løsninger i havnedriften:
”Der er stor interesse for at bruge Københavns Havn, både fra krydstogtskibe og erhvervsfartøjer i inderhavnen. Vi er derfor gået i gang med at lave et 360 graders eftersyn af havnens grønne løsninger og vil i denne forbindelse bl.a. se på muligheden for også at etablere et landstrømsanlæg på Langelinie. Desuden ser vi nærmere på, hvordan vi kan reducere udledning fra kanalrundfartsbådene i havnen,” siger Adm. direktør, Anne Skovbro.

 Hos Copenhagen Malmö Port ser man også muligheder i at få etableret landstrøm.
“Landstrøm er en af flere muligheder for at sikre en bæredygtig havn nu og fremadrettet. I tæt dialog med branchen søger CMP løbende at finde de bedst mulige løsninger på samvirket mellem borgere og krydstogtskibe, så en reel forbedring kan opleves,” siger adm. direktør Barbara Scheel Agersnap.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close

Translate »