Det er gammeldags at eje en bil. I hvert fald melder GreenMobility om stor fremgang for deres el-delebilsordning i København.
I 2022 besluttede Københavns Kommune at etablere 1.000 el-delebilspladser i byen. Sidste år var der oprettet 320 pladser, og i år skal de oprettes 600 flere.
Der er blandt andet oprettet delepladser i Århusgade i Nordhavn.
På nuværende tidspunkt er det kun delebilsordningen GreenMobility, som tilbyder elbiler, og som benytter el-delebilspladserne.
100% stigning
GreenMobility rapporterer om en støt stigning i antallet af ture til og fra pladserne, og forventer fortsat vækst. Det fremgår af en orientering til Teknik- og Miljøudvalget.
Data viser, at antallet af ture pr. uge med GreenMobility-køretøjer steg fra mellem 500 og 1500 ugentlige ture i foråret og sommeren – til over 3000 ugentlige ture i november 2024.
Udfordringer
GreenMobility peger på nogle udfordringer ved ordningen. For eksempel er flere pladser ofte blokeret af private biler, vejarbejde eller cykler. 15-20 procent af pladserne har i flere uger været påvirket af blokeringer.
Desuden er nogle brugere fortsat usikre på, om de må parkere på pladserne. Det skyldes at GreenMocbility brugerne først for nylig har fået lov til at bruge delebilspladserne.
Ladestandere
Teknik- og Miljøforvaltningen arbejder nu på at indføre hyppigere tilsyn fra parkeringsvagter på delepladserne.
I de kommende år vil kommunen også godkende at der opsættes ladestandere ved delebilspladserne, ligesom man vil lave et forsøg med sensorer, som
vil gøre det muligt at indsamle præcise data om brugen af pladserne.
De 600 pladser, som skal etableres i 2025, placeres i dialog med GreenMobility.
Selskabets biler er både minibiler, større personbiler og små varevogne. De koster mellem 5,5 og 7 kroner pr. minut at bruge, og bilerne åbnes og startes via en app. Der tilbydes også abonnementsordninger mv.
FOTO: Også i Nordhavn er der oprettet el-delebilspladser. Her ses et fotoshoot fra GreenMobility på Orientkaj. Foto: GreenMobility