Kult-serien Breaking Bad er tilbage, og nu er det op til den evigt uheldige anti-helt Jesse Pinkman at flygte fra politi og gangstere og redde sit eget liv.
Titel: El Camino: A Breaking Bad Movie. Instruktør: Vince Gilligan. Skuespillere: Aaron Paul, Jesse Plemons, Krysten Ritter, Charles Baker. Varighed: 122 minutter. Premiere: 11. oktober på Netflix
Fortællingen begynder, hvor den charmerende, satiriske Breaking bad slutter. Den midaldrende familiefar Walter White har skudt alle sine narkofjender og ender selv med at dø.
Tilbage står hans kompagnon Jesse Pinkman, arret og uglet, holdt som slave i et meth-amfetamin-laboratorium, men nu som en fri mand.
Han drøner bilen derudaf, bytter den med nogle venner, der kører den ad helvedes til. Jesse Pinkman er sporløst forsvundet fra politiet, og forældrene har efterlyst ham på nationalt tv. De opfordrer deres søn til at melde sig.
Men Pinkman vil det anderledes. Han vil først hente omtrent 750.000 dollar skjult hos en af de afdøde gangstervenner.
Men alt går galt, som det altid gør med naive Jesse Pinkman, der skal bruge pengene til en ny identitet og en ny bolig langt, langt væk.
“Man lægger ikke bare på ved et alarmopkald. Så gæt hvad. Serious, yo. Patetisk,” siger Jesse Pinkman overlegent med sit ikoniske street-sprog til støvsugersælgeren, der tager 125.000 dollars, intet mindre, for at lave nyt pas og sikre ny identitet, men som ringer til politiet, da Jesse Pinkman tilbyder ham pengene.
Pinkman tror, at opkaldet er fake. For støvsugersælgeren kan heller ikke tåle at blive afsløret. Men minuttet efter banker politiet på døren.
El Caminos plot er drejet over den hårdkogte skive, og anti-helten er taget helt derud hvor Quentin Tarantino arbejder med sit ophav i spaghettiwesternland, der også er referencer til både billedmæssigt og scenisk blandt andet med en god gammeldags skudduel.
‘El Camino’, som ikke bare er filmens titel, men også navnet på en pilgrimsvandring, er mørk som en krimi noir, men ironisk. Her er helten anti-helten, der skal gå den lange bodsgang for sine synder, før han når eventuelt når til drømmestedet Alaska. Der hvor det ironisk nok sner, som det ofte gør i kriminalserier.
Stoffer har været en uundgåelige del af den hårdkogte krimier, siden Carroll John Daly og Dashiell Hammett definerende genren i 1920’ernes kiosk-romaner. Deres hårdkogte detektiver kunne slå på næven, drikke whisky, snakke med forbrydere og havde et distanceret, køligt forhold til deres erhverv.
Instruktør Vince Gilligans film er som altid stærkt underholdende som en god kioskbasker, underspillet og minimalistisk, men har ikke samme samme satiriske bid som hans ‘Breaking bad’-serie, der lige så meget handlede om mandefald, forkælede møgunger og dominerende mødre i småborgerlige forstæder. Walter Whites vej til ondskaben fra undertrykt fysiklærer til methsælger og storbygangster var ikke bare en karakterbrist, men også et udtryk om et samfund i forfald, hvor mændene ikke længere er mænd, men skvat der ikke tør stå ved deres seksualitet og magtbegær. Og når drifter bliver underkuet et sted, kommer de nødvendighed ud i et andet, lyder en gammel filosofi.
Også Jesse Pinkman er opdraget i et kulturelt hjem med en ophøjet moral, hvor naturlige behov bliver undertrykt. Jesse er ikke i stand til at leve op til forventningerne. Han er doven og søger hurtigere penge.
Det gør ham desperat. Til typen, der kaster sig ud, hvor han ikke kan bunde. Hvorfor overlever han med en pistol for tindingen? Fordi han intet har at tabe!
El Camino er en værdig rejse gennem ‘Breaking bad’-universet, der også omfatter serien ‘Better call Saul’, og som nu ser ud til at have nået sin afslutning.