I oktober 2019 besøgte Nordhavn Avis byggepladsen for Kronløbsøen. Siden er der sket rigtig meget, og nu kommer tårnkranerne, to sekantmaskiner og en asfalteret kørevej til øen, som foreløbig stikker 13 meter ned i vandet.
Når produktionsdirektør Claus Munk Petersen fra NCC fortæller om alt det, der skal foregå på Kronløbsøen i år, står arbejdet med parkeringskælderen helt centralt.
Frem til det sene forår graver vi hele kælderen ud, så vi senere kan gå i gang med at fundere og støbe. Inden vi når dertil, kommer der to såkaldte sekantmaskiner til byggepladsen. De skal bore lodrette huller i undergrunden, så vi kan etablere de nødvendige fundamenter for det videre arbejde med parkeringskælderen, fortæller Claus Munk Petersen og nævner, at de to sekantmaskiner er nogle af de største maskiner, der kommer i 2020 og vejer op mod 115 tons.
LÆS OGSÅ: Sådan bygges Danmarks ø nummer 432 med fuld kælder
Fire tårnkraner på vej
Et meget synligt tegn på, at byggeriet på Kronløbsøen er i fremdrift, viser sig når fire høje tårnkraner bliver stillet op først på sommeren.
Vi skal bruge kranerne til at etablere parkeringskælderen, og bagefter bruger vi dem til det kommende boligbyggeri på øen. Arbejdet med parkeringskælderen varer cirka et år, og når kælderen er færdig, bliver vores arbejde mere synligt. Så går vi nemlig i gang med at opføre husene, og ganske hurtigt vil man kunne fornemme konturerne af det kommende etagebyggeri, siger Claus Munk Petersen.
Asfalteret kørevej
Hen over sommeren kommer 100 ekstra jord- og betonarbejdere til, og der bliver anlagt en asfalteret kørevej på byggepladsen omkring byggegruben. Asfaltvejen vil mindske generne fra støv og støj, og vejene uden for byggepladsen slipper for snavs og møg. NCC har overvejet om vejen skulle anlægges før eller efter at tilkørselstunnellen fra Fortkaj blev bygget. Det komplicerede forberedende arbejde har stået på i nogle måneder. Blandt andet skal tunnellen føre op igennem et andet byggeri på Fortkaj, og krydse over et stort vandafledningsrør. Men arbejdet er nu nået så langt, at NCC har besluttet at lave hele tilkørselstunnelen i februar, så asfaltvejen derefter kan lægges ovenpå.
Så får vi en ubrudt kørevej omkring hele byggegruben, og det giver mange fordele – også for naboerne, vurderer Claus Munk Petersen.
(Kilde: www.kronlobsbassinet.dk. Fotos: Stine Skøtt Olesen / NXT. Dronefotos: Kontraframe.)