Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Tunnelarbejde kommer til at larme igen

I de kommende seks måneder skal der bankes omkring 4 kilometer spunsplader i jorden ved Nordhavnstunnelen. “Det kan føles voldsomt” siger Vejdirektoratet.

Arbejdet går i gang i den kommende uge 43 og løber frem til foråret 2024. Spunsen skal både vibreres ned og hamres ned. De cirka 4.000 meter spunsjern med en højde på cirka 15 meter skal enkeltvis i første omgang vibreres 2/3-del ned med en vibrator hængende fra en kran, og herefter rammes den til den endelige placering med en 9 tons hammer.

”De kommende seks måneder bliver nok de værste i hele projektet for vores naboer. Det er nu, vi kommer til støje, og i perioder vil der være vibrationer, som kan mærkes i husene. Vibrationer fra arbejdet er ufarlige, men det kan føles voldsomt. Vi støjer i vinterhalvåret og skulle meget gerne være færdige med den del inden det igen bliver tid til at nyde det gode vejr i haver og på havnen,” siger Mette Stender, projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen.

Der er opsat vibrationsmålere, som hele tiden monitoreres af entreprenøren, og der bliver arbejdet indenfor de gældende støjgrænser og arbejdstider for særligt støjende arbejder i Københavns Kommune, som er hverdage mellem kl. 8.00 og 17.00. Entreprenøren forventer at arbejde mandag til fredag.

Spunsarbejdet er lige nu planlagt på følgende måde, men der vil kunne ske ændringer i planlægningen:
Svanemøllehavnen – markeret med rødt på kortet – går efter planen i gang i uge 40 og fortsætter frem til uge 11 i 2024.
Arealet ved Baltikavej – markeret med blåt på kortet – går efter planen i gang i uge 40 og fortsætter til uge 9 i 2024.
Arealet ved Færgehavnsvej – markeret med gult – går i gang i uge 43 og forventes at fortsætte til uge 2 i 2024.

Spunsvæggen sættes på på hver side af tunneltraceet, så der skabes en vandtæt byggegrube, hvor selve tunnelen bliver støbt. Spunsen bliver sejlet til Nordhavn, og det første fragtskib kom i august. I starten af oktober kommer andet læs og tredje og sidste læs kommer i midten af november. Spunsen er produceret i Tjekkiet og herfra fragtet til Tyskland, hvor det læsses på et fragtskib og sejles til Danmark.
“Lige nu får vi sejlet jern ind – i alt 5.000 ton – det svarer til vægten af 1.000 elefanter, så det er virkelige store mængder, der skal bruges,” siger Mette Stender.

Vejdirektoratets entreprenør BESIX – MTH JV går i gang flere steder samtidig for at forkorte perioden med støj fra projektet. De starter inderst i Svanemøllehavnen og arbejder sig mod øst ud mod Kalkbrænderiløbet. Samtidig arbejder entreprenøren på landsiden i Nordhavn og mod øst.

Torsdag den 5. oktober blev byggepladshegnet åbnet ind til de omkring 337.136 ton sand, der er blevet pumpet ind i Svanemøllehavnen hen over sommeren. Omkring 380 naboer, sejlere og andre interesserede lagde vejen forbi og fik dermed mulighed til at se byggepladsen helt tæt på og få en snak med vores og entreprenørens folk.  
Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close