Det er snart fire år siden, at By & Havn sammen med en række private investorer lancerede planen om at bevare og ombygge den store ØTC-hal ved Oceanvej og Kattegatvej til et center for kltur og kreative erhverv, og samtidig opføre bl.a. ungdomsboliger på grunden.
Efter en meget lang lokalplanproces skal Borgerrepræsentationen torsdag 5. maj give den sidste og endelige godkendelse af lokalplanen, og så kan de utålmodige bygherrer komme i gang med byggeriet.
Strid om bilisme
Projektet er af et sådant omfang, at det både har krævet en ny lokalplan samt et tillæg til den eksisterende kommuneplan.
Desuden har været forsinket af et politisk slagsmål om biltrafik og parkering.
Oprindeligt var det planen at hele området omkring Tunnelfabrikken skulle være bilfrit og uden p-pladser.
Det er nu ændret, så der opføres en midlertidig parkeringsplads indtil området er byudviklet yderligere og der er anlagt metrostation.
Lå tom hen i mange år
Den 261 meter lange og op til 125 meter brede kæmpehal blev opført i 1990’erne for at støbe tunnelelementer til Øresundsforbindelsen.
Hallen lå tom i omkring 20 år, men har i de senere år været brugt til kunstmessen Enter Art Fair, ligesom der er nogle få kreative værksteder i hallen.
Omdannelse til kulturmekka
Det er By & Havn, som i samarbejde med udviklerne NREP og Unionkul Ejendomme skal i gang med omdannelsen af hallen og området. I den nordlige ende skal der opføres 1000 almene ungdomsboliger. Andre unge vil få mulighed for at bo i de private ungdomsboliger inde i selve Tunnelfabrikken – med direkte adgang til hallens butikker, restauranter, caféer og andre tilbud som klubber, bibliotek, museum, koncertsal og teater.
Sydøst for Tunnelfabrikken bygges ‘Containerakademiet’ med med kunstnerværksteder og galleri.