På hjørnet af Skudehavnsvej og Færgehavnsvej står der nu en færdigstøbt 1:1 model af en tunnelvæg til Nordhavnstunnelen.
Mock-up’en er 8 meter høj og 6 meter bred med en 4 meter dyb bundplade og en top plade på 2 meters dybde. Der er brugt knap 130 tons beton til støbningen.
I processen med at støbe mock-up’en har entreprenørens betonsjak gjort sig erfaringer, som kan bruges når tunnelstøbningen for alvor går i gang. Arbejdet med at støbe beton er meget mere kompliceret end det umiddelbart ser ud.
“Som et lille eksempel, så er der i vores mock-up to fugebånd, der skal holde grundvandet ude af tunnelen. Det ene fugebånd er en blød gummimembran, det andet indeholder også en stålplade. Særligt fugebåndet med stålpladen kræver en sikker hånd at håndtere, da det er mange meter, man arbejder med ad gangen,” fortæller Vejdirektoratet i sit nyhedsbrev om Nordhavnstunnelen.
Efter planen starter den rigtige tunnelstøbning i sensommeren 2024.

Lige nu fjernes der jord og atter jord i tunnelskakten mellem spunsvæggene. Indtil videre er ca. 125.000 tons forurenet jord fjernet fra tunneludgravningen og kørt til godkendte miljøanlæg ude på Nordsøvej, hvor forureningen i jorden undersøges nærmere før endelig bortskaffelse. Jorden er forurenet af mange års industri i Nordhavn – primært med olie og tungmetaller. Alene i Nordhavn mangler man stadig at køre omkring 600.000 tons jord væk.
I Svanemøllehavnen tunnelskakten fyldt med sand. Her er det planen, at udgravningen af sandopfyldningen går i gang i løbet af maj måned. Sandet bliver i første omgang genbrugt internt på projektet.