Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Udslettelse: Tanketung, spændingsladet og overset filmperle

annihilationJo dybere den farefulde ekspedition når ind i den paradisiske sump, des mere bliver seeren draget ind i ballade-omstridt, aktuel Netflix-horror

5stjernerTitel: Annihilation. Instruktør: Alex Garland. Medvirkende: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tessa Thompson.  Varighed: 115 minutter Premiere: 12. marts på Netflix

• For klog til Europa!

Sådan lød det fra en af de amerikanske producenter, bag ‘Annihilation’, da man ikke turde satse på kommerciel succes over Atlanten. Og producenten kan have ret. Intellektuelt udfordrende film går sjældent godt i Danmark og Europa.

Desværre.

I stedet kan vi interesserede europæere så allerede se den lille filmperle ‘Annihilation’, på dansk ‘Udslettelse’, ved hjælp af streaming-tjenesten Netflix, mens amerikanerne stadig må indløse dyre billetter i biograferne.

Heldigvis er filmen ikke kunstnerisk tung på den velkendte, europæiske måde, hvor kameraet står lige så stille som tiden, der går, mens halvdelen af publikum sygner hen.

En meteor falder ned gennem himlen. Et stort kraftfelt opstår i Floridas skov- og  sumplandskab, der bliver fuldstændig tildækket af farver. Flimmeret, siger regeringen om det mystiske felt af farvet energi. Løbende sender de ekspeditioner ind i junglen. Hvor folk bliver dræbt. Enten af hinanden. Eller af mystiske væsner.

Intetanende om den hemmeligholdte opdagelse underviser Lena (Natalie Portman), tidligere soldat og biolog, om celler og genetik på universitetet. Hun lever i ulykke og har for længst opgivet at få sin mand, Kane (Oscar Isaac), hjem fra en militær-ekspedition. 12 måneder er gået i uvished, indtil han en dag står bloddryppende i døren – uden hukommelse, og ambulancen snart kører derudaf med patienten, der bliver overmandet af regeringsstyrker.

Snart er alle samlet i Area X foran det elektromagnetiske kraftfelt, der spreder sig og opsluger jordens overflade. Forudsigeligt nok er Kane, bemærk det bibelske navn, eneste overlevende fra en tur ind i mareridtet. Nu er han i koma.
Lena vælger at deltage i næste ekspedition ind i kraftfeltet. Med maskingevær og miskroskop, og sammen med en gruppe af kvinder, som alle har en smertefuld historie bag sig. For hvem melder sig ellers frivilligt, hvis man har noget at miste?
Men hvorfor gik Kane frivilligt derind, når han levede i et lykkeligt ægteskab med Lena? Og hvad er det for et kraftfelt?
Alt det får vi måske svar på.

Det filosofiske, langsomt fortalte science fiction-gyser er en filmatisering af forfatter Jeff VanderMeer’s bog af samme navn. Uden at instruktør Alex Garland har holdt sig strengt til teksten. Instruktøren viste med ‘Ex Machina’ om kunstig intelligens, at han som en rigtig auteur tager fortællinger under egenkærlig behandling.

Fotografierne er fuldstændig dragende i junglelandskabet, hvor tid og sted har udenjordiske regler. Store dyr, som alligatorer og bjørne, lurer aggressivt om hjørnet. Sammenholdet mellem kvinderne forværres. Paranoia tager til. Langsomt driver de fremad, mod et fyrtårn, mens eksistentielle samtaler om menneskets væren kommer og går. Og vi får flashbacks til Lenas liv før kraftfeltet.

Som tidens tand gerne vil have, er det kvinderne, som er i centrum. Og det gør de med den rette girl power. Nathalie Portman, aktuel i dokumentarfestivalen cph:dox med ‘Eating Animals’ om etiske dilemmaer ved at spise konventionelt kød, er kendt for dybe filmroller og kloge  interview.

Der er flere referencer til mesterværker som Tarkovskijs ‘Spejlet’ og Kubricks ‘Rumrejsen 2001’. Kunstneriske, syrede scener, der stiller flere spørgsmål, end de besvarer. Man kan tolke filmen som udefrakommende magt over jorden: En testamentelige fortælling om dommedag, genfødsel og Adam og Eva.
Men den er langt mere end det.

Tre filmperler om ekspeditioner, der drager ud i det ukendte kaos:

Aguirre, den gale erobrer
(1972)
Werner Herzog er en af Tyskland bedste filminstruktører, og hans vanlige hovedrolleindehaver, Klaus Kinski, en af de bedste skuespillere.
Det har skabt en stjerne af en film form af Aguirre, den gale erobrer om en spansk officer, der leder efter guldbyen el Dorado i Sydamerikas regnskove. Under rejsen bliver Aguirre mere og mere gak i låget, og rejsen ender ud i håbløshed og destruktion.

Dommedag nu
(1979)
Ved siden af Godfather-trilogien er Dommedag nu filminstruktør Francis Ford Coppola bedst kendte. Den følger en kaptajns (Martin Sheen) rejse gennem uigennemtrængelig jungler i Vietnam.
Målet er at finde og dræbe en amerikansk officer, der har mistet forstanden (Marlon Brando). Joseph Conrads ‘Heart of Darkness’ lurer i kulissen…
Filmen er også en besk kritik af amerikanernes håbløse offensiv i Vietnamkrigen.

Down by Law
(1986)
Tre mænd, en italiener, en dj og en alfons, havner uheldigvis i samme fængselscelle i Florida. Underholdning er garanteret, for italieneren er fjollede Roberto Benigni, dj’en er drukkenbolten Tom Waits, og pusheren den James Dean-lignende bluesmusiker John Lurie.
Så er det, at de flygter ud i Floridas sumpe. Se den fantastiske kultinstruktør Jim Jarmusch’s mesterværk af en sort-hvid film.

Close

Translate »