Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Vedtægter og altan-tips i beboernes digitale fællesrum

jonasFlere beboerforeninger i Nordhavn dyrker beboerdemokrati og fællesskab på en digital platform. Et rum som kun handler om at være nabo og beboer er en fordel frem for facebook, siger nogle af dem, der har været med til at opbygge fællesskaberne. 

Endnu et socialt medie at følge med i!?

Sådan tænker en del, når beboerforeningen lancerer en ny digital platform for beboerne. Men ifølge nogle af de aktive beboerrepræsentanter går der ikke lang tid, før platformen bliver populær.
Vi har fået en overraskende god opbakning. Det har ikke været svært at få folk til at bruge den. Jeg tror at de er glade for at de kan finde alle de formelle ting omkring foreningen samlet ét sted, samtidig med at man i et lukket rum kan skrive til naboerne om fester, cykelstativer, røgalarmer der ikke virker og alt muligt andet, siger Jonas Thing, formand for grundejerforeningen Frikvarteret, som sammen med ejerforeningen Det Grønne Hjørne deles om en digital beboerplatform. De har haft den siden opstarten i 2016. 

Lige nu er der et opslag på foreningens platform hvor en hundejer beklager, at hans hund har bidt hul i en bold i gården, og tilbyder at erstatte den. Der er også råd og tips til at få lavet røgalarmer, som ikke virker, og debat om biltrafik i Rostockgade.
Platformen kan meget af det samme som en lukket gruppe på facebook ville kunne. Men et opslag i en fb-gruppe forsvinder meget hurtigt fra dit feed, fordi der kommer så meget andet ind. På vores platform drukner det nye opslag ikke. Det er som en opslagstavle, der er flyttet fra trappeopgangen og ind i din telefon. Samtidig ligger alle dokumenter fra foreningen lige ved hånden, siger Jonas Thing. 

Det digitale mødested har givet et bedre fællesskab. Det kan vi mærke når vi har sociale arrangementer. Her i foreningen har en trediedel af boligerne været handlet siden 2016, så platformen er også et sted, hvor nye naboer bliver hilst velkommen, og kan få svar på alle deres spørgsmål som nye beboere.

Beboerforening i lommen
Borigo blev udviklet til beboerne på Tietgenkollegiet og i 8tallet i Ørestad, og i den bydel har over 10 beboerforeninger nu platformen. Hos Borigo fortæller partner Ole Torp Petersen, at tre beboerforeninger i Nordhavn indtil nu bruger platformen, der i øvrigt bliver brugt ud over hele landet.
borigoVi så et kæmpe behov for en opslagstavle, man kan have i lommen. Søren og Ole Torp Petersen er begge partnere i Borigo, som blev ‘født’ på Tietgenkollegiet i Ørestad. Søren bor på Sundmolen med sin kone og to små piger.Vi begyndte at udvikle Borigo da vi så et stort behov for at kunne dele information. Beboerrepræsentanter er frivillige, som normalt bruger meget tid på at lave opslag og svare på henvendelser fra beboerne. Med en digital platform, som faktisk er en app på telefonen, bliver kommunikationen meget lettere at håndtere. Beboerforeningen kan samle al information ét sted, og brugerne kan kommunikere med hinanden og oprette grupper. Du har sådan set hele fin boligforening i lommen, siger Ole Torp Petersen.

Han synes at den digitale platform har mange fordele frem for en lukket facebookgruppe f.eks. 
Naboskab er et praktisk fællesskab, hvor man søger helt bestemt information. Det er også et sted med stor tillid, fordi man bor tæt og møder hinanden. Her kan et lukket digitalt miljø være en fordel. Dertil kommer, at beboerne ejer data, dvs. at de ikke får problemer med reklamer, cookies og alle GDPR reglerne om privaltiv og så videre, siger han.

Stor hjælp for ny forening
Ejerforeningen Sundmolehusene består af 11 byhuse og 73 lejligheder, som stod færdige i 2017. 
Vi var jo alle helt nye og skulle selv organisere os i en forening, fortæller næstformand i foreningen, Christian Berggreen. 

christianBeboerne er altid velkomne til at spørge mig om alt, på trappen, på mail eller telefon. Men som regel bliver mit svar, at de kan finde informationen på appen. Det sparer os frivillige for meget tid, siger Christian Berggreeen, næstformand i E/F Sundmolehusene.Vi havde i starten en facebookgruppe, men kunne hurtigt se, at det ikke fungerede. Så vi begyndte at lede efter et digitalt værktøj, som kunne lette vores arbejde. Seks måneder senere var vi i gang med en digital beboerplatform, som de fleste i bestyrelsen har som en app på deres telefon. 

Christian Berggreen peger på et par store fordele ved systemet i forhold til facebookgruppen. 
Nogen ønsker jo ikke at være på facebook, og var derfor ikke med i gruppen. Og når en ny beboer stiller et spørgsmål på facebook, kan hun eller han vente længe på et svar som kan bruges til noget. På beboerplatformen finder man som regel selv frem til informationen, fordi den ligger der i forvejen. Vi har samlet alle vigtige dokumenter i et mappesystem på platformen. 

Ønske: Version på engelsk
Hverdagen er blevet meget nemmere for næstformanden, som ofte står for at koordinere mange af de praktiske problemer og gøremål i foreningen. Christian checker sin telefon og ser på beboer-appen, at efterlysning af spartelmasse, gulvvarmestyring og tyverisikring af kælderdøre lige nu er ‘trending topics’.

Beboerne er altid velkomne til at spørge mig om alt, på trappen, på mail eller telefon. Men som regel bliver mit svar, at de kan finde informationen på appen. Det sparer os frivillige for meget tid, siger Christian Berggreeen, som har et stort ønske til forbedring af den digitale platform.

En version på engelsk. Vi har rigtigt mange beboere som kommer fra udlandet. Og de vil også gerne være med i beboerfællesskabet.

borigoBegivenheder, kommentarer og beskeder fra viceværten. Beboerplatformen er både et socialt værktøj og en vidensbase for beboerne.

Close