“Arbejdet med at sætte spuns har stået på i snart tre måneder, og der er nok ikke nogen i nabolaget, der er i tvivl om, at det arbejde støjer”.
Sådan skriver Vejdirektoratet i det seneste nyhedsbrev om Nordhavnstunnelen.
Men der er god fremdrift i spunsarbejdet. Tunneltraceet er inddelt i 10 arbejdsområder, og pt. er entreprenøren færdig med spunsarbejdet i arbejdsområde 1 – tættest ved Strandvænget – og arbejdsområde 9, som ligger i Nordhavn ved Baltikavej.
“Der er også god fremdrift i flere af de andre arbejdsområder.Det er fortsat vores forventning, at entreprenøren bliver færdig med spunsen inden sommeren for alvor sætter ind,” skriver Vejdirektoratet.
Mere larm:
Byggefolkene er gået i gang med at sætte 5.000 jordankre fast i bunden og siderne af tunnelgraven. De skal holde den kommende tunnel på plads. Cirka 4.000 er vægankre og de sidste cirka 1.000 er opdriftsankre, der skal sørge for at tunnelen bliver nede i vandet. Opdriftsankre bliver boret vertikalt ned i havbunden.
“De er mellem 10-13 meter lange og vejer omkring 1,7 ton/stk. Vores entreprenør har allerede sat cirka en fjerdele af de 1.000 opdriftsankre. Det tager 1-2 timer i ren installationstid at sætte et enkelt anker,” fortæller Vejdirektoratet. Arbejdet med vægankre går i gang i løbet af de kommende måneder.
24. januar gennemførte byggefolkene en spændende operation, da en rørledning skulle på tværs af Kalkbrænderiløbet. Som varslet var Kalkbrænderiløbet lukket i nogle timer for at placere en rørledning på tværs af løbet. Rørledningen – som består af fire 160 meter lange rør, monteret på en række tværgående sveller – er nødvendig i forbindelse med grundvandssænkningen i området.
Følg fremdriften for projektet på Vejdirektoratets hjemmeside for Nordhavnstunnelen.